رسیدن به بازارهای گسترده جهانی،مستلزم حرکت به سوی اقتصاد باز،بکارگیری استراتژیهای جهش صادراتی و نگاه مدبرانه به نیازها و خواسته های مشتریان گوناگون در بازارهای مختلف می باشد.توفیق در دستیابی به این هدف ،نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی و نیز بخش های وابسته به دولتی در بازارهای مختلف می باشد.یکی از سکوهای بسیار مهم در معرفی و شناسایی تواناییها و قابلیت های فنی واحدهای تولیدی و خدماتی،نمایشگاهها می باشد.

 

تاثیر نمایشگاه بر فروش شرکت ها

در طول چند سال گذشته بازدید کنندگان نمایشگاه تبدیل به خریداران جدی تری شده اند. روش قدیمی تر تفکر درباره نمایشگاه های بازارگانی باید مورد بازنگری قرار گیرد،  اکنون زمان آن رسیده که از نمایشگاه ها به عنوان ابزاری برای افزایش موثرتر و کارآمد استفاده شود. حضور در نمایشگاه سبب می شود تا خریداران به طور موثر با 6 تا 10 شرکت ملاقت کنند و هر تماس رو در رو در نمایشگاه چند برابر تماس تلفنی ارزش دارد. همچنین یکی از ارزش های کلیدی نمایشگاه در توانایی کاهش چرخه فروش و دستیابی به خریداران ناشناخته است.

تاثیر نمایشگاه بر جذب مشتری

نمایشگاه مکانی برای شناخت بهتر مشتریان احتمالی و فعلی می باشد. یک فروشنده خوب به شرط امادگی برای گوش دادن به مشتریان احتمالی می تواند ده فرصت جدید را در یک نمایشگاه بوجود آورد ملاقات با کسانی که امکان ملاقات در محیط خارج از نمایشگاه برای آنها دشوار است در نمایشگاه فراهم میشود از این رو نمایشگاه فرصتی مناسب برای شرکت است تا به اهداف بازاریابی خود دست یابد یا مو قعییت خود را در بازار تثیت کند. قرار دادن مشتری در مسیر چرخه فروش از دستاوردهای حضور در نمایشگاه است.

تاثیر نمایشگاه در کسب اطلاعات

شرکت ها برای ارئه کالایی با ارزشتر و رضایت مشتریان در هر زمینه ای به اطلاعات نیازمندند. بازاریابی و ارائه محصولات خوب از طریق درک عمیق از خواست ها و نیاز های مشتریان شروع می شود، آن ها باید اطلاعات دقیقی از شرکت های رقیب، واسطه ها سایر نیروها و عواملی که در بازار فعال هستند داشته باشند. بدین ترتیب  نمایشگاه رامی توان یکی از منابع موثر برای گردآوری اطلاعات مختلف جهت مدیریت بهتر و برنامه ریزی اصولی برشمرد. در عرض فقط چند روز برگزاری نمایشگاه می توان پیشنهاد های جدید را در خصوص هزاران خرید به دست آورد. از این رو نمایشگاه ها بهترین و موثرترین راه برای آگاهی از وضعیت رقبا، مشتریان جدید و همچنین مجوعه اطلاعات بازاریابی در مورد مشتریان و رقبا و بطور کلی سایر محصولات است.

تاثیر نمایشگاه ها در ایجاد نام و شهرت

نام و نشان تجاری عبارت است از نام، اصطلاح، علامت ، نشانه ، نماد، طرح یا ترکیبی از آن ها به منظور شناساندن محصولات و خدمات به فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات و شرکت های رقیب است . شرکتی که نام و نشان تجاری ارزشمندی داشته باشد در صحنه رقابت از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود و باعث میشود که مصرف کننده نسبت به محصولات وفادار شود. نمایشگاه با تایید ذهنیات مربوط به هویت و نماد شرکت نقش یادآوری کننده و پاسخ دهنده به سوالات زیادی که در اذهان هستند و نیاز به پرسش دارند را ایفا میکند.

بازاریابی برای صادرات

امروزه بازاریابی برای صادرات marketing for (exports) بعنوان یک شاخه مهم بازرگانی بین الملل مطرح است. شرکت ها از طریق شرکت در نمایشگاه های بین المللی امکانات خود را به تولید کالاهای اختصاص می دهند که نظر خریداران را هرچه بهتر تامین کند. چنین تولیدکنندگانی بجای تاکید روی کالایی خاص معمولا نوع خدمتی که آن کالا ارئه می دهد را مورد توجه قرار می دهند. شرکت کنندگان در نمایشگاه بین المللی با درک دقیق تهدیدات، رقبا و فرصت های موجود و کسب ایده های جدید جهت ارضای نیازهای مصرف کنندگان کالا های خود شانس خود را جهت صادرات هرچه بیشتر افزایش میدهند.

تبلیغات

بخشی از برنامه شرکت ها در نمایشگاه به تبلیغات محصولات شرکت اختصاص دارد. اهداف و روش های تبلیغات باید از قبل تعیین شده باشد. رساندن پیامی خاص به مصرف کننده یکی از انگیزه های اصلی شرکت در نمایشگاه ها است. هر موسسه ای تلاش می نماید که روی طرز فکر، سلیقه و قضاوت مصزف کنندگان به نفع خود و تولیدات تاثیر بگذارد و این از طریق تبلیغات موثر امکان پذیر است.

افزایش حجم مبادلات

از مهمترین اثر های نمایشگاه افزایش حجم مبادلات بازرگانی می باشد. در بعضی مواقع نمایشگاه محدود ودر بعضی مواقع انتهای نمایشگاه معلوم نیست. گاهی مواقع اگر یک نمایشگاه در یک محیط کوچک برپا شود اثر آن ممکن است تا 15 سال دیگر هم ادامه یابد چرا که ممکن است افرادی با هم دیگر آشنا شوند که به طور مداوم با هم همکاری و مبادله کنند و تا سال ها این کار ادامه یابد.

تبادل دانش فنی

در حقیقت نمایشگاه به مانند مدرسه های موقت است که در این مدرسه حتی نسل جوان و حتی کسانی که سنشان بالاتر است می توانند از آن بهره ببرند به عنوان مثال شرکتها در یک نمایشگاه با دیدن محصولات و تکنولوژی ها آن دست به تولید نظیر آن می زنند و حتی گاهی بهتر از آن را نیز می سازنند.

انتقال فن آوری

از موارد دیگر برپایی نمایشگا هها انتقال فن آوری است. مهمترين بخش انتقال تکنولوژی، جذب و بومی سازی و نوآوری آن است و این فن آوری ها در توسعه، طراحي، توليد و به‌كارگيري محصولات، فرآيندها، سيستم‌ها و خدمات مورد استفاده قرار مي‌گيرند . و باعث همكاري نزديك بين مراكز تحقيقاتي و صنايع، توجه به فعاليتهاي تحقيق وتوسعه، دردسترس بودن بازار كافي، قابليت و ظرفيت جذب كشور گيرنده تكنولوژي، حمايت موثر دولت و تمايل انتقال دهنده و گيرنده تكنولوژي است.

  

 

 

 

 

 

 

هر ساله نمایشگاه‌های بسیاری در سطح منطقه‌ای، شهری، کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود. حضور در این نمایشگاه‌ها برای بسیاری از کسب‌وکارها فرصتی است تا بتوانند در ارتباط مستقیم با همکاران تجاری و مشتریان بالقوه و بالفعل خود قرار بگیرند و بتوانند در تعامل مستقیم با مخاطبان خود، بخشی از اهداف بازاریابی و تبلیغات خود را محقق کنند. حضور در نمایشگاه‌ها معمولا هزینه‌های بسیار زیادی را به‌همراه دارد و در نتیجه تصمیم‌گیری برای حضور در نمایشگاه برای بسیاری از کسب‌وکارها تصمیمی استراتژیک می‌شود. کسب‌وکارها ممکن است برای کاهش هزینه‌های خود تصمیم به عدم حضور در نمایشگاه بگیرند. در عین حال ممکن است برای بسیاری از کسب‌وکارها حضور در نمایشگاه‌ها تبدیل به “عادت” شود و این رویکرد یعنی “حضور در نمایشگاه چون باید در نمایشگاه حاضر باشیم” هم می‌تواند تنها باعث تحمیل هزینه‌های بالای حضور کسب‌وکار در نمایشگاه به آن شود و در نهایت دستاورد خاصی برای کسب‌وکار به‌همراه نداشته باشد.

این دو رویکرد تفریطی و افراطی این روزها در بین مدیران کسب‌وکارها طرفداران و مخالفان خاص خودشان را دارند. در این میان آن‌چه فراموش می‌شود این است که نمایشگاه یکی از اجزای طرح بازاریابی کسب‌وکارها است و در نتیجه باید با آن هماهنگی کامل داشته باشد. اما کم‌تر مدیری است که برای شرکت در یک نمایشگاه به این موضوع حیاتی فکر کند. برای اغلب مدیران کسب‌وکارها و افراد متخصص، نمایشگاه تنها فرصتی برای سرگرمی و حضور در یک فضای بزرگ تجاری است و نه بیش از آن. اما آیا واقعا کاربرد نمایشگاه‌های تجاری همین است؟

فرقی ندارد که شما یک کسب‌وکار شرکتی باشید یا یک فرد متخصص که قصد دارید با فروش تخصص خود به کسب‌وکارها کسب درآمد کنید. در هر حال شما با مشتری مواجهید که لازم است برای خرید از شما اقناع شود. چه فرصتی بهتر از یک نمایشگاه بزرگ تجاری برای آشنایی رو در رو، مذاکره و اقناع مشتری وجود دارد؟

 

حضور موفق یک برند شخصی در نمایشگاه

گفتم که هر فرد متخصصی می‌تواند از فرصت حضور در نمایشگاه‌ها برای ایجاد و ارتقای برند شخصی خود بهترین استفاده را به‌عمل بیاورد. اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ براساس تجربیاتم پاسخ به این سؤال را در دو بخش به شما ارائه می‌کنم:

 

اول ـ قبل از حضور در نمایشگاه: هدف خود را از حضور در نمایشگاه مشخص کنید. آیا هدف‌تان تنها مشاهده‌ی جدیدترین روندهای کاری حوزه‌ی تخصص‌تان است؟ آیا هدف‌تان ارتباط برقرار کردن با یک یا چند شرکت مشخص است؟ اگر بله، آیا می‌دانید که با آن‌ها چه نوع همکاری می‌توانید داشته باشید؟ آیا می‌دانید چه نوع خدمتی را می‌خواهید به آن‌ها ارائه دهید؟ شاید هم به‌دنبال بازدید از نمایشگاه برای کشف فرصت‌های بالقوه باشید. شما لازم است برای حضور در نمایشگاه کارت ویزیت‌تان را نیز به‌تعداد کافی تهیه و آماده کنید. هم‌چنین خوب است متنی را برای معرفی خودتان، تخصص‌تان و کمکی که می‌توانید به یک کارفرمای حاضر در نمایشگاه بکنید، بنویسید و آن را این‌قدر تمرین کنید که بتوانید به‌خوبی ارائه دهید. شما باید بتوانید ظرف مدت حداکثر دو دقیقه تمامی اطلاعات لازم را به مخاطب‌تان ارائه دهید. حتما قبل از مراجعه به نمایشگاه از وب‌سایت آن بازدید کنید تا اطلاعات کافی را در مورد محل نمایشگاه، ساعات بازدید، بخش‌های نمایشگاه و شرکت‌کنندگان (و در واقع مشتریان بالقوه‌ی تخصص‌تان!) در آن را به‌دست بیاورید. بسیاری از نمایشگاه‌های تخصصی دارای برنامه‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای ویژه‌ی جانبی هستند که شرکت در آن‌ها می‌تواند برای شما هم آموزنده باشد و هم به گسترش ارتباطات حرفه‌ای‌تان کمک کند. بنابراین حتما از برنامه‌ی زمان‌بندی آن‌ها نیز باخبر شوید.

 

دوم ـ حضور در نمایشگاه: سعی کنید زمان کافی را برای حضور در نمایشگاه در نظر بگیرید. معمولا نمایشگاه‌های تخصصی آن‌قدر بزرگ هستند که زمان یکی دو ساعته حتی برای گردش در آن‌ها هم کفاف نمی‌دهد؛ چه برسد به برقراری ارتباطات حرفه‌ای! توصیه می‌شود یک روز مشخص ـ و ترجیحا خارج از روز اول و آخر نمایشگاه ـ را برای حضور در نمایشگاه انتخاب کنید. فراموش نکنید که برای یک حرفه‌ای، داشتن پوشش مناسب ـ و ترجیحا رسمی مطابق عرف اداری کشور ـ حتما الزامی است. سعی کنید زمانی مابین یک ساعت اول تا یک ساعت آخر زمان‌ بازدید از نمایشگاه را در آن‌جا حضور داشته باشید. هم‌چنین پیشنهاد می‌کنم که با سایر دوستان متخصص‌تان در نمایشگاه شرکت کنید تا بتوانید از ارتباطات و توانمندی‌های همدیگر برای برقراری ارتباطات حرفه‌ای استفاده کنید. وقتی به محل نمایشگاه رسیدید، سعی کنید ابتدا نقشه‌ی نمایشگاه را تهیه کنید و سعی کنید از جانمایی بخش‌های مختلف و غرفه‌های مورد نظرتان در آن باخبر شوید. حالا وقت مراجعه به غرفه‌های مورد نظرتان است. در زمانی که به‌سوی غرفه‌های مورد نظرتان می‌روید، مسیر را با هوشمندی تمام طی کنید: شاید فرد آشنایی را دیدید و شاید غرفه‌ای توجه شما را به خودش جلب کرد که برای شما دانش و آگاهی بیش‌تر یا برقراری یک ارتباط حرفه‌ای ارزشمند و اثربخش را به‌دنبال داشت. به هر غرفه‌ای که مراجعه کردید، حتما با همان ترتیبی که تمرین کرده‌اید خودتان را سریع و اثرگذار معرفی کنید، به آن‌ها بگویید که چه کمکی می‌توانید به آن‌ها بکنید و چرا آن‌ها باید شما را انتخاب کنند. اگر آن‌ها هم می‌توانند کمکی به شما بکنند هم حتما موضوع را شفاف با آن‌ها در میان بگذارید. بخش پایانی گفتگو نیز تبادل کارت ویزیت یا اطلاعات تماس است.

هفته‌ی بعد از زمان برگزاری نمایشگاه هفته‌ی بسیار شلوغی برای کسب‌وکارها است. بنابراین پیگیری مذاکرات انجام شده را به هفته‌ی بعد از آن موکول نمایید.

نمایشگاه‌های تجاری، بهترین فرصت برای رشد سریع‌تر برند شخصی شما است. آن را از دست ندهید!

 

 

 

 

 

 

 

 

   
kaaj service

 

     

:email
marketing@amtech.ir
amtechexhibition@gmail.com

Mob: +989101233833
Fax: +982142695472

JoomShaper